Lahden satamassa sijaitseva Vesijärven rautatieasema otettiin virallisesti käyttöön 1.marraskuuta
1869 Pietarin radan Riihimäki-Lahti osuuden valmistuttua. Koko matkalta
Riihimäeltä Pietariin rata oli valmis syyskuussa 1870. Samaan aikaan
rakennettiin Vesijärven ja Päijänteen yhdistävää Vääksyn kanavaa, joka oli
tarkoitus saada valmiiksi samaan aikaan, mutta sen rakentaminen viivästyi ja se
saatiin käyttöön elokuussa 1871.
Väylä Keski-Suomen ja etelän satamien välille oli tärkeä.
Tehtaat saivat raaka-aineensa ja rautateitä pitkin teollisuustuotteet voitiin
kuljettaa satamiin ja kulutuskeskuksiin. Hyvät yhteydet houkuttelivat
teollisuutta sijoittumaan Lahden kylän läheisyyteen Vesijärven rannalle. 1900-luvun alussa Vesijärven satama oli eräs
Suomen vilkkaimmista sisävesisatamista.
Asemarakennus tehtiin Carl Albert Edelfeltin piirustusten
pohjalta. Vesijärven aseman suunnitelmat muokkasi hänen pitkäaikainen
oppilaansa Knut Nylander. Vesijärven sataman asemarakennuksen tarkkaa
valmistumisajankohtaa ei tiedetä. Aseman itäpuolelle Kariniemen rinteeseen
syntyi aseman ja sataman työntekijöiden yhdyskunta. Asemapäällikkö sai myös
oman talonsa.
Sataman vanha sauna ja pesutupa |
Vesijärven aseman tavaraliikenne kasvoi tasaisesti aina
1890-luvun puoliväliin saakka, jonka jälkeen se alkoi hiljalleen vähentyä, kun
siirryttiin tehokkaampiin kuljetusvälineisiin, mutta Vesijärven asema oli vielä
vuonna 1945 tavaraliikenteeltään merkittävästi suurempi kuin Lahden asema. Rautateiden
henkilöliikenne satamaan päättyi vuonna 1965 ja viimeiset rahtikuljetukset
satamaan tehtiin 1980-luvulla. Lahden satamarata purettiin väliltä Jalkarannantie-Vesijärven asema vuonna 1993.
Vuoden 1992 asemakaavassa vanha asemarakennus
lähiympäristöineen merkittiin suojeltavaksi. Anja Vilén ja Sirkka Laaksonen
kysyivät vuonna 1993 Valtionrautateiltä mahdollisuutta vuokrata asema
kahvilakäyttöön. Vuokrasopimus syntyi lopulta ja maaliskuussa 1994 kahvila avattiin ”keskellä
ei mitään”. Kahvilatoiminnan rinnalle asemarakennuksen päätyyn avattiin pikkupuoti.
Asemarakennuksen peruskorjaus ja osittainen entisöinti oli
vaativa tehtävä. Rakennus kunnostettiin Museoviraston ohjeiden mukaisesti. Uusi
laituri rakennittiin lehtikuusesta, joka rahdattiin tukkeina Siperiasta Suomeen
sahattavaksi. Korjaustyöt tehtiin talvella 1997-1998. Uudistunut kahvila
avattiin 29.3.1998.
Joulun aikaan 2016 kahvilaan oli tehty upea mäkihyppytorni piparkakusta. |
Kahvila toimii ympäri vuoden Lahden satamassa ja on
tunnelmallinen paikka levähtää kahvikupposen ääressä. Keskustasta on
kävelymatka satamaan. Lähistöllä voi
tutustua myös Lanu-puistoon, joka on Kariniemessä sijaitseva veistospuisto, jossa on 12 kuvanveistäjä Olavi
Lanun suurta betonista valettua veistosta. Lahden satamasta on mahdollisuus
nousta kävellen ylös mäelle. Kariniemenpuisto on suojeltu lehtometsä.
Lahden satama |
Lähteet: Wikipedia, Lahen lehti / Resiina-lehti 2/2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti